Artikel Trending

6/recent/ticker-posts

Recent Posts

CARA AKTIFKAN ATM KAD DI LUAR NEGARA- ADA 5 STEP MUDAH

Saya percaya ramai yang tak tahu, kita boleh keluarkan duit di luar negara menggunakan ATM mesin. Dulu masa pertama kali ke China, saya tak bawa banyak wang tunai. Hari ketiga masa seronok memborong, duit pula dah habis. 

Masa itu mulalah panik, orang order barang banyak. Tapi takde wang tunai untuk belikan barang yang ditempah. Baru je nak nangis, kawan saya beritahu boleh keluarkan duit gunakan mesin ATM dekat sana. haha.

Senang je, kad ATM kita ini memang power. Saya dekat luar negara suka gunakan kad ATM Maybank. Korang hanya perlu aktifkan pengeluaran wang luar negara di website Maybank. Sebelum buat, pastikan handphone korang boleh terima sms. Sebab masa nak aktifkan, sistem maybank akan hantar TAC.

Dekat bawah ini saya ajarkan step by step untuk aktifkan Kad Atm luar negara.


1- Log In Maybank korang macam biasa. Kemudian  KLIK setting dekat bahagian atas belah kanan.



2- Bila dah masuk ke bahagian setting, korang tekan bahagian CARDS


3- Bila dah tekan bahagian CARDS itu, korang akan nampak macam gambar kat atas ini. Kemudian tekan arrow ke bawah di hujung perkataan Overseas Debit Card Activation.


4- Nampak tak yang saya bulatkan dekat gambar atas ini. Korang kena select situ untuk enable kan overseas debit card ini.


5- Lepas dah enable kan, korang akan dapat pop-up macam ini.  Korang pilihlah nak activate kan bila dan tutup balik bila. Kemudian tekan ACTIVATE.


6- Nanti maybanka akan minta korang masukkan TAC. Bahagian ini penting untuk korang pastikan handphone boleh terima sms. TAC akan dihantar ke sms.

Lepas dah masukkan TAC, automatik akan enable kan ATM kad luar negara. Lepas dah aktif itu, haaa keluarkan lah banyak mana pun korang nak keluarkan.

Tapi jangan lupa, ada service charge pengeluaran di luar negara ya :)



Amacam? Korang dapat sesuatu dari posting ini? Kalau dapat jangan lupa untuk share dengan KLIK button share di bawah okay :)

Selamat bershopping.

Yussamir Melaka



Catat Ulasan

2 Ulasan

Ad Code