Artikel Trending

6/recent/ticker-posts

Recent Posts

6 BENDA KITA BUAT AWAL 2020 INI





Assalamualaikum dan selamat tahun baru. Hari ini adalah hari pertama untuk kalender masihi, dan kita semua mempunyai lebih 360 hari untuk melaluinya setiap hari.

Mungkin ada sebahagian kawan-kawan dah mempunyai pelbagai perancangan untuk tahun 2020. Ada yang merancang bersama keluarga, bersama pasukan syarikat, dan mungkin sekadar merancang bersama pasangan.

Tak kisah dengan siapa kita merancang, dan sama ada setiap rancangan kita Berjaya atau tidak, itu soal nombor dua. Yang penting kita dah mulakan hari pertama dengan perancangan.

Saya nak share beberapa perkara yang kita semua boleh buat dan letakkan keutamaan pada awal tahun 2020 ini.


1- Semak SSM anda. Jika perniagaan anda masih enterprise, pastikan SSM anda diperbaharui. Jika SDN BHD, hubungi company secretary dan dapatkan maklumat terbaru dan minta mereka update hal-hal yang berbangkit.

2- Jika ada kedai atau ofis. Pastikan lessen perniagaan masih hidup! Belajar dari pengalaman, saya pernah didendah kerana lambat perbaharui lessen perniagaan. Dan dendannya tak berbaloi!

3- Jika anda belum daftar di LHDN, minggu depan lawatlah LHDN dan berjumpa dengan pegawai yang bertugas. Diskus dan dapatkan maklumat bagaimana nak daftar dan menggunakan kelebihan percukaian. Tanya banyak-banyak, dan mereka berbesar hati menjawab dan membantu.

Boleh ke sini >> http://www.hasil.gov.my/


4- Lawat juga KWSP. Kebanyakan usahawan tak ambil endah perkara ini. Banyak kelebihan kalau mencarum di KWSP. Usahakan untuk mencarum, dan dapatkan maklumat detail di kaunter.

5- Takaful. Bagi mereka yagn bekerja sendiri, saya saran dapatkan takaful untuk perubatan diri sendiri dan keluarga. Malang tidak berbau, sekurang-kurangnya bila ada takaful, bil perubatan dah ada orang bayarkan, dan dapat treatment yang selesa. Selain takaful perubatan, dapatkan juga hibbah sebagai tabungan kecemasan untuk keluarga jika kita pergi dulu.

Kalau tak tahu nak dapatkan takaful atau hibbah boleh roger saya. InsyaAllah saya boleh bantu mana2 yang patut.=

6- Simpanlah sikit sekurang-kurangnya RM200 sebulan di mana-mana tabungan. Sama ada Tabung Haji, ASB, atau mana-mana tabungan yang anda rasakan baik. 200x12=RM1600. 10 tahun dah boleh dapat RM16,000 (pokok).



6 perkara asas ini sekurang-kurangnya kita setelkan dulu, terutama mereka yang berniaga sendiri. Kita mulakan tahun 2020 ini dengan Perkara Yang Betul, insyaAllah perakhiran juga akan menjadi baik.

Esok saya akan share apps yang saya dah download untuk baiki tabiat saya dan buku-buku yang wajib saya habiskan pada tahun 2020 ini.

Jom kita buat 6 perkara ini minggu depan ya . Kalau korang usahawan dan perlukan packaging dan design boleh lawat juga :

Rekaku - Port terbaik untuk design
LabelSendiri.com - Port terbaik untuk packaging dan printing
.

Follow me on Instagram: https://www.instagram.com/yussamir/ 
Facebook: https://www.facebook.com/Yussamiryusof 
Twitter: https://twitter.com/yussamir

Catat Ulasan

0 Ulasan

Ad Code