Artikel Trending

6/recent/ticker-posts

Recent Posts

CARA KITA STRUKTUR KOS YANG BETUL (COST STRUCTURE)

Penting ke belajar Cost Structure? Mungkin ada yang tak pernah tahu, ada yang dah tahu tapi buat-buat tak tahu, dan mungkin ada yang dah tahu tapi tak buat. Jadi kali ini saya berkongsi sedikit kenapa pentingnya kita semua tahu pasal Struktur kos ini, supaya bisnes kita dapat berjalan dengan baik.

Dekat bawah ini saya senaraikan beberapa sebab mengapa  kita perlu tahu dan faham tentang Struktur Kos:

1. Perancangan dan Kawalan Kewangan:

   - Pemahaman terhadap struktur kos membantu dalam perancangan kewangan perniagaan. Dengan mengetahui komponen kos, syarikat dapat membuat bajet yang lebih tepat dan merancang perbelanjaan dengan lebih cekap.

   - Memahami hubungan antara kos tetap dan kos boleh ubah, boleh bantu pemilik syarikat mengenal pasti bahagian mana di dalam syarikat yang boleh kos dikurangkan dan tingkatkan kecekapan.


2. Pengambilan Keputusan:

   - Peimilik syarikat atau management perlu tahu Struktur kos bagi membuat sesuatu keputusan yang melibatkan kepentingan syarikat. 

   - Mengenal pasti elemen kos yang paling signifikan membantu pengurusan untuk memberi tumpuan kepada kawasan-kawasan utama yang mempengaruhi keuntungan.

3. Analisis Kelayakan Projek dan Pelaburan:

   - Dalam merancang projek baru atau pelaburan, memahami struktur kos membantu dalam menilai kelayakan kewangan. Ini melibatkan analisis terhadap pelaburan yang diperlukan, kos operasi, dan potensi pendapatan yang boleh dijana oleh syarikat.

4. Penetapan Harga:

   - Menentukan harga jual yang sesuai memerlukan pemahaman yang baik tentang struktur kos. Harga yang ditetapkan harus mencakupi kos pengeluaran, pengedaran, dan keuntungan yang diinginkan.

   - Kesilapan dalam menilai struktur kos boleh menyebabkan penetapan harga yang tidak menguntungkan, dan ia boleh mempengaruhi keuntungan syarikat.


5. Pemahaman Terhadap Keuntungan:

   - Struktur kos membantu dalam menilai keuntungan produk atau perkhidmatan tertentu. Mengetahui margin keuntungan dari setiap produk atau perkhidmatan membantu syarikat untuk fokus kepada produk atau perkhidmatan yang mendatangkan keuntungan yang tinggi.
  

Dengan memahami struktur kos, sebuah syarikat dapat menguruskan kewangan mereka dengan lebih baik, membuat keputusan yang lebih berinformasi, dan meningkatkan kecekapan operasi untuk mencapai keuntungan yang lebih baik.


Saya ada kongsikan cara pengiraan Kos Struktur di youtube saya di sini: 





* Kalau ada merancang nak ke luar negara, saya wajibkan baca artikel ini: https://www.broyus.com/2023/09/sebelum-ini-dah-banyak-kali-dengar.html



Catat Ulasan

0 Ulasan

Ad Code